ROC Amsterdam /
MBO College Airport

Creatieve invulling van de Innovatieweken

De eerstejaarsstudenten toerisme & hospitality en luchtvaarttechniek van het ROC Amsterdam volgen elk jaar modules tijdens de Innovatieweken. Daarbinnen zitten vaste leerdoelen, maar er is ook ruimte voor creativiteit en inspiratie. Wij hebben dit onderdeel twee achtereenvolgende jaren voor ons rekening genomen door workshops, inspiratiesessies en spel toe te voegen aan het curriculum.

Het doel van de Innovatieweken is om de studenten bewust te maken van de snelle veranderingen in de branche waarvoor zij studeren. Hoe werken innovatieprocessen en wat is hiervan de kracht? Hiervoor is een algemene opdracht geformuleerd voor de studenten: ontwerp een innovatie voor de sector. Dit kan een product, dienst of service zijn. Daarnaast werken studenten aan een theoretische onderbouwing van hun inzichten en maken ze een creatief proces door.

 

Status >
Afgerond in maart 2018

Categorie >
Creatief onderwijs

Website >
n.v.t.

In ‘t kort

Tijdens de Innovatieweken begeleiden wij studenten van ruw idee naar af-concept en eerste prototypes.

Tijdens de Innovatieweken begeleiden wij studenten van ruw idee naar af-concept en eerste prototypes.

Wij ontwikkelden een kit met daarin alles wat nodig is voor een efficiënt en effectief ontwerpproces.

Wij ontwikkelden een kit met daarin alles wat nodig is voor een efficiënt en effectief ontwerpproces.

Door spel te introduceren, stimuleerden wij de studenten om te (blijven) participeren in de design teams.

Door spel te introduceren, stimuleerden wij de studenten om te (blijven) participeren in de design teams.

ROC-Amsterdam-airport-college_Image-1-min.jpeg

Creatieve onderwijsstructuur

Wij introduceerden de double diamond als thematische structuur van de Innovatieweken. Dat wil zeggen: we startten in week 1 met het divergeren voor inspiratie en creativiteit, om in week 2 te convergeren voor verdieping in de materie en het kiezen van focus. In week 3 startten we weer met het divergeren op basis van onderzoek en het bouwen van een prototype, om ten slotte in week 4 te concretiseren door de innovaties te onderbouwen met theoretische kennis.

 
ROC-Amsterdam-airport-college_Image-2-min.jpg

Starterskit voor slim ontwerp

In de eerste week faciliteerden wij een creativiteitsworkshop voor de studenten. Hiervoor hebben wij een design starterskit ontworpen, met daarin afspraken over hoe je effectief brainstormt, hoe je effectief inzichten creëert en efficiënt tot prototypes komt. Met behulp van deze theoretische en praktische handvatten, rondden zij de workshop af door een korte presentatie te geven. In de tweede week hebben wij een lezing gegeven over trends, en zijn ze verder gegaan met het ontwikkelen van hun concepten.

 
ROC-Amsterdam-airport-college_Image-3-min.jpg

Van idee naar prototype in 4 weken

In week 3 hebben we twee workshops georganiseerd: eentje over hoe je efficiënter kunt werken met een 3D-pen en een andere over hoe je simpel stopmotions in elkaar zet. Zo wilden we de studenten tools meegeven voor het (door)ontwikkelen van hun concept en prototype. De laatste week werd afgesloten met een innovatiemarkt en awardshow om de studenten met het meest creatieve idee en beste prototype te belonen.

ROC-Amsterdam-airport-college_Image-4-B.jpg

Gamificatie van de Innovatieweken

Naast het faciliteren van het ontwerpproces, hebben wij aan deze Innovatieweken ook spelelementen toegevoegd. Wij introduceerden in week 1 de zogenaamde Royals, punten die verdiend konden worden los van de cijfers die gegeven werden. Aangezien de studenten studeren voor een toekomst in toerisme of luchtvaart, koppelden we dit puntensysteem aan de verschillende vliegtuigklassen: economy, premium, business en first class. De hoeveelheid Royals bepaalt welke voordelen studenten kunnen behalen: extra begeleiding of een traktatie voor tijdens het ontwerpen. Zo dienen de Royals als speelse stimulans om de Innovatieweken goed af te sluiten.

 
ROC-Amsterdam-airport-college_Image-4-D.png

Positieve stimulans in het design proces

De studenten verdienden Royals op basis van hun eigen bijdrage aan het teamproces en houding ten opzichte van de rest van de teams. Zo kreeg je punten als je om hulp vroeg als je vastliep, en als je hulp bood waar anderen vastliepen, maar ook het op tijd inleveren van bijvoorbeeld een plan van aanpak leverde Royals op. Waar we met de double diamond en workshops de focus legden op inhoud en structuur – willen wij de studenten hiermee op een luchtige manier stimuleren om mee te (blijven) doen aan het ontwerpproces. Iets dat – zeker voor eerstejaars niveau 2 en 3 – soms nog een uitdaging kan zijn.

 Bekijk ook deze projecten

ROC Midden Nederland

Escape camper en bordspel voor docenten

Gemeente Utrecht

Spel op maat voor festival De Ruimte

Kuub /
Black Box

Plug-and-play escape box