ROC van Amsterdam

‘A Flight to Lelystad Airport - Escape game’

In opdracht van het ROC van Amsterdam ontwikkelden wij een escape game. De opdracht voor de studenten werd als volgt: Zorg ervoor dat de vlucht van King Air veilig van Maastricht Airport naar Lelystad Airport vliegt. Door verschillende opdrachten uit te voeren, puzzels op te lossen en goed samen te werken met studenten van andere jaargangen zouden ze deze missie volbrengen. De opdrachten sluiten inhoudelijk aan op het curriculum van de opleiding zodat de game zowel relevant als uitdagend is. Een echte serious game dus. Een toegevoegd doel vanuit More than Games was om het spel zo in te steken dat de leerlingen intrinsiek bezig zijn met onderwijsmaterie in de vorm van een spel. Het schoolse moest er vanaf. Dat is gelukt!

 

Status >
Afgerond

Partners >
ROC van Amsterdam - College Airport

Categorie >
Serious game - Escape game

Spel op maat

In ‘t kort

De eerste presentatie van het prototype en test van de game was met docenten van de opleiding.

De eerste presentatie van het prototype en test van de game was met docenten van de opleiding.

De ‘hardware’ in het spel is zelf ontworpen. Een hangar met 4 afsluitbare schuifdeuren en een 3D vliegtuigmodel.

De ‘hardware’ in het spel is zelf ontworpen. Een hangar met 4 afsluitbare schuifdeuren en een 3D vliegtuigmodel.

Gedurende de game konden de studenten mission control om hulp vragen middels walkie talkies. Precies zoals in het vakgebied gebruikelijk is.

Gedurende de game konden de studenten mission control om hulp vragen middels walkie talkies. Precies zoals in het vakgebied gebruikelijk is.

 
studenten bezig met escape game

De opdracht

Studenten hebben het niet makkelijk in deze tijd. Dit geldt des te meer voor MBO-studenten die een praktijkgerichte opleiding volgen. De vraag die kwam was dan ook: Verzin iets leuks voor de studenten waarmee ze ook inhoudelijk hun vorige periode afsluiten. Het spel zou coronaproof gespeeld moeten worden terwijl tegelijkertijd ook de wens leefde om respectievelijk 50 en 110 studenten op 2 verschillende dagen te laten deelnemen. De vraag aan More than Games was dus vrij algemeen wat ons enorme vrijheid gaf om iets tofs neer te zetten waar wij volledig achterstaan.

 
overview spel

Het proces

Bij de opleiding aviation operation officer denk je al gauw aan hoe een vliegtuig van A naar B komt. Vanuit deze vraag zijn we begonnen. Een grote luchtvaartplattegrond als A0 speelbord in het midden was al snel bedacht. De noodzaak om opdrachten af te ronden door ‘iets’ te openen vingen we op door een hangar te ontwerpen. De hangar heeft 4 schuifdeuren die met een slot af te sluiten zijn. Achter elk deurtje is een onderdeel van een modelvliegtuigje te vinden. Het spel is vanaf volgend jaar zonder onze begeleiding te spelen en daarom kozen we voor 1 centraal punt voor de benodigde informatie. In een gereedschapskoffer zaten verschillende gecodeerde documenten, opdrachten en onderdelen die je normaal in een escape room tegenkomt. Nadat wij voldoende informatie hadden ingewonnen bij de docenten ontwierpen wij het eerste concept. Dit is altijd een gameflow met verhaallijn waarin we proberen de urgentie voor de spelers aan te stippen en de wow-factor te testen. Op basis van dit concept leverden de zeer betrokken docenten de nodige, officiële modellen, grafieken en vluchtcomputers aan om de inhoud zo echt mogelijk te maken.

studenten bezig met escape game

Het resultaat

De leerlingen stapten in 5, uit verschillende jaargangen samengestelde groepjes 1 van de 4 bestemde gamerooms. Per lokaal lag er een grote luchtvaartkaart, stond er een flinke hangar met sloten op de tafels en een koffer waarvan de volledige inhoud nodig was om hun missie te volbrengen. Dankzij deze materialen oogde het geheel direct als een aantrekkelijk spel. Nagenoeg alle groepjes hebben het spel volbracht. De leerlingen waren allereerst blij om weer op school te zijn, ten tweede leerden zij van en met elkaar. Ten slotte waren ze erg gemotiveerd om alles goed te doen en zoveel mogelijk de opdrachten zelf op te lossen en dus geen hulplijnen in te schakelen. Er was zichtbaar spelplezier ondanks dat ze bezig waren met soms lastige materie wat ons het gevoel mission accomplished gaf.

 

Bekijk ook deze projecten

City game

Applicatie voor het Centraal Museum Utrecht

Gemeente Utrecht

Spel op maat voor festival De Ruimte

Celblok B

Zoektocht naar Lange Theo